الاثنين، 18 أغسطس 2008

كنت أكرهها كره العمى فيما مضى !!!!!!!!



نعم كنت أكرهها ، ولا أعلم لماذا أكرهها ؟


كنت فى سن صغيرة ، ووعيت على هذه الدنيا ، ووجدت أمى ، وأختى يكرهونها بشدة ولا يطيقون رؤيتها أو سماعها ، فطبيعى كرهتها مثلما يكرهونها أيضا ، أنها هى كرة القدم .


أتذكر جيدا عندما كان يوجد مباراة فى التلفاز، أجد والدى و والدتى يتحدثان كثيرا ولكن بدون خناق ، هى تقول أريد مشاهدة المسلسل ، و هو يريد مشاهدة المباراة هو و أخواتى أحمد و محمود ، فكنت أفعل مثل والدتى و أختى ، و أقلدهما و أنا لا أريد سماع هذا ، ولا ذاك أتحدث وخلاص ، فكانتا عندما تتحدثان لوالدى وتقولان ذلك أتحدث ، و أقول أيوة يا بابا عاوزين نسمع الفيلم ، لمجرد الوقوف فى صفهم ، ولكن الذى أتذكره جيدا أنه فى يوم كان هناك مباراة هامة جدا لم أكن أعلم بين من ومن ، ولكن الذى أتذكره أن والدى وأخواتى كانوا ينتظرونها بفارغ الصبر ، وجالسين ومتشوقين لمشاهدتها ، وأن المباراة كانت بين فريق يرتدى اللون الأخضر ، وأخر يرتدى اللون البرتقالى ، فجلست بينهم أنظر إليهم ، وأتعجب ، ما الذى يشاهدونه بأهتمام بالغ هكذا ؟ ، أنها عبارة عن لعبة تمرر من قدم إلى قدم ليس إلا ، وكنت أنظر إلى أعينهم التى لم تكن تبالى لنظراتى تلك ، وأقول أما عجيبة واللهى ، فأخذت بعضى ، وخرجت من المنزل ، وجلست على مصطبة خارج البيت مع بعض من البنات ، وكنت زعلانة جدا لأنى اريد تكملة مشاهدة الفيلم ، وكان على ما اتذكر فيلم الحفيد فانا احب هذا الفيلم جدا ، المهم دارت السنين والأيام ، ودخلت المرحلة الأعدادية ، وكما يقولون بأن البنت فى هذه المرحلة التى تكون بدايات مرحلة المراهقة قريبة من والدها ومتعلقة به ، والولد قريب من والدته ومتعلق بها ، فكنت أرى فى والدى القدوة والمثل الأعلى ، ومازلت ، فكان عندما يجلس لمشاهدة مباراة أجلس معه ، وأتابع ، لكنى لم أفهم شيئا ، فساقنى فضولى إلى أن أعرف ماذا يفعلون هؤلاء اللاعيبين ؟ ، وقلت لابد أن أفهم ، فكلما أجلس مع والدى لمتابعة مباراة ما، أسأله العديد من الأسئلة فعلى سبيل المثال " هو ليه الحكم بيصفر لما الكورة بتطلع برة ، وليه الكارت الأصفر ده ، وأيه الفرق بينه وبين الأحمر ، وليه الجون ده ما أتحسبش ........... وإلخ إلخ ؟؟؟ " ، حتى بدأت أفهم ماذا يدور فى هذه اللعبة ، وأعجبت بها ، فبدأت أهتم بمتابعة المباريات مع والدى ، ولكن الكدب خيبة ، لم أكن ملمة بجميع قوانين اللعبة ، فعندما كانت الكرة تدخل الجون ، و يحسبها الحكم ، كنت أصرخ مثلما كان يفعل والدى ، وأقول أفصيد يا حكم ، فكان والدى ، و أخواتى ينظرون إلى ، و يضحكون ، ويقولون لى أقعدى يا هبلة ، ولكن مع كثرة الأخطاء ، ومحاولات والدى لتفهيمى ، فهمت قوانين اللعبة ، وأصبحت ملمة بها ، وأحببتها كثيرا ، وأحببت مشاهدتها ، وكنت أهتم بمعرفة مواعيد المباريات لمتابعتها ، حتى أن والدى ، و أخواتى كانوا يسألوننى عن مواعيد المباريات ، فكنت أحب مشاهدة مباريات الأهلى فقط ، ولا أعرف أسماء لاعيبين سوى لاعبى الأهلى ، إلى أن جاء كأس العالم فى كوريا و اليابان ، وأخذت أتابعه مع أخى أحمد ، وأعرف بعض أسماء أشهر لاعبى العالم ، وعرفت العديد من المنتخبات و الأندية العالمية ، فأحببت اللعبة كثيرا ، وكنت أتابع ألعاب أخرى مثل " التنس و الأسكواش و الكرة الطائرة و السباحة وهم أكثر الألعاب التى أتشوق لمتابعتها ، بالإضافة إلى كرة اليد وكرة السلة ، فبعد التقرب من هذا المجال أحببته للغاية .





ولكن أعيب على والدى مشاهدته للكرة عمال على بطال ، بداعى وبدون داعى ، يعنى المباريات المسجلة يسمعها ، والمباشر أيضا ، فانا لا احب ذلك ، انا أشاهد المباراة مباشر فقط ، ولكن هناك استثناءات فى بعض المباريات الممتعة والمحفورة فى التاريخ مثل " مباراة الأهلى والزمالك 6/1 ، والأهلى و الأسماعيلى 4/4 ، و الأهلى وريال مدريد 1/0 ، والأهلى و ايه أس روما الإيطالى 2/1 ..... وهكذا " هذه المباريات التى لا يشبع منها ، مش عمال على بطال يا بابا مش كدا يعنى ، واحب أقوله ان انا بحبه هو وماما واخواتى قد الدنيا دى كلها وهما دنيتى ، ويارب يخليهم ليا ، ويفضلوا مليين عليا حياتى " آمين يارب العالمين " .


فى النهاية أحب أقولكم ايه اللى أكتشفته بعد ما كبرت ، و هو ان المبارة اللى كنت شفتها ، وانا صغيرة هى كانت مباراة فى كأس العالم 98 والفريقين اللى كانوا لابسين الأخضر والبرتقالى هما منتخب مصر وهولندا .

هناك 9 تعليقات:

غير معرف يقول...

اول حاجة عايزة اقولك طبعا انى بحبك جدا وانتى من اكتر صحابى الى دخلوا قلبى بسرعة وعمرك ما زعلتى من حد وانا بقرى موضوعك حسيت كانى بقرى حاجة كتبتها انا كل دة كان بيحصل معايا واللة وعايزة اقولك ربنا يوفقك يارب يا احلى صاحبة ليا وبجد حتكونى صحفية شاطرة وانتى من اجمل تلت صحاب ليا بحبهم قوى اسماء واية وصفاوكان ليا صاحبة رابعة بس خلااص ولاء

غير معرف يقول...

صـــــــ،،ـــــــــآفــ،،ـو!!!!
دآ أيـ،،ـه الجمـال دآ؟!؟
علـ،،ـى فكـرة أنـآ مـن عشـآق الكـورة.......
تسلـــــــــــم الايـآدى يآقمـر..
أديـنـى أهو مآكتبتـش مِشَكــــلْ."تمـآم" كدآ يا"قَمَــرْ"
صديقتكـ:
رَنَــــ،،ـــــاأيْمَـ،،ـنْ

محمد فاروق الشاذلى يقول...

تعرفى بقى إنى أكاد أكون الراجل الوحيد اللى مش بيفهم فى الكرة القدم ومش بيحبها، لكن بتفرج على الماتشات المهمة مع اصحابى زى أمم أفريقيا

l7zatelsafa يقول...

وأنا كمان بحبك جدا يا ولاء
ومرسى جدا عن الكلام الجميل ده
ومرسى أكثر أنى طلعت من ضمن التلات صحاب اللى أنتى بتحبيهم
وانتى أنسانة جميلة

l7zatelsafa يقول...

يعنى بالشكل ده ما كتبتيش مشكل
واللهى العظيم تلاتة
ماشى يارنا هأفوتهالك المرة دى
بس إياك يحصل مرة تانية
ومتشكرة جدا على الكلام الجميل ده ياأجمل بنت عرفتها
وتسلم أيدك على المشكل بتاعك ده
أنا عارفة أنك تعبتى فيه جدااااااا

l7zatelsafa يقول...

إلى قلب مصرى ........
أنا بشكرك جداعلى مرورك على مدونتى المتواضعة دى
وده من دواعى سرورى
هو الحقيقة أنت من ضمن الرجال النادريين جدا اللى مش بيحبوا الكرة ، ومش بيفهموها كمان
فلازم تدور على نفسك ، وتعيد نظر فى الموضوع ده
وأتمنى أن دى ما تكنش آخر مرة
مرسى جدا

غير معرف يقول...

الموضوع هايل يا صفا
و انا معاكى فى كل كلمه
انا كنت بكره الكوره دى جدا جدا و كنت بضايق جداا انهم بيجبوها فى التليفزيون , و استنا بالعفيه جدا انها تخلص , بس دلوقتى الوضع تغير تماما
انا بقت بمووووووووت فى حاجه اسمها كوره و بموووووووت فى الأهلى بالأخص , لأنه نادى جامد موت , و اللعيبه اللى فيه ناس محترمه جدا , و انا بحب كمان المنتخب المصرى اكتر و اكتر لانى بحس بروح التعاون فيه و كل واحد بيحاول انه يبذل اقصى ما عنده

bugs bunny

l7zatelsafa يقول...

يعنى بصرة كدا
الحال من بعضه
تسلمى يا قمر على كلامك ده
شكرا يا bugs bunny

غير معرف يقول...

العيب مش عليكي العيب على باباكي لانه مقالش ليكي امتى تقولي اوف سايد هههههههه وكويس انك عرفتي مين اللي كانوا لابسين الاخضر والبرتقالي
وطالما انتي حبيتي الرياضة انا بدعيلك من كل قلبي انك تبقى صحفية رياضية كبيرة ومشهورة "آمــــــــين"

 
Dear Diary Blogger Template